MEDIA MYTHS
FREE MARKET PROJECT

PFRER MARKET PROJECT {1 AUDITING THE MEDIA’S COVERAGE OF THE FREE MARKET SYSTEM

FREE MARKET PROJECT . 325 SOUTH PATRICK ST . ALEXANDRIA, VA 22314 . (703)683-9733 . WWW.FREEMARKETPROJECT.ORG

Hugo e Boss

Media criticize ‘greed’ of energy executives,
but go easy on Venezuela’s oil strongman

merican media have
A covered the ports con-

troversy with almost 24-
7 dedication. But the networks
have ignored a far bigger securi-
ty threat. As energy prices have
spiked and world demand
increased, the United States’
reliance on oil controlled by
Venezuela’s anti-American des-
pot Hugo Chavez has become a
real danger.

But it’s a danger the net-
works barely even mention.

Chavez took over as
leader of America’s third-largest
oil importer in 1998 and the
broadcast media have done little
to acknowledge the threat that
entails.

Now, as relations between
the United States and Venezuela
deteriorate, Americans have been
left in the dark about the danger
of a man who is spending his

EXECUTIVE SUMMARY

Fidel Castro gets $1.5 billion a year in
support from Hugo Chavez

nation’s oil wealth to export
“revolution” and threatens to cut
off oil to America. Even those lat-
est threats have been ignored by
both ABC and NBC.

The Media Research
Center’s Free Market Project
looked at all 139 news and news-
related stories on the broadcast
networks about Hugo Chavez
since he took power in 1998.

Here are some of the con-
clusions:

March 1, 2006

. ‘Left-leaning’ Like John
Kerry: The media downplayed
the radical politics of Chavez by
using the same terms they used
for Democratic presidential can-
didates John Kerry and Walter
Mondale. Few stories even
acknowledged the anti-American
nature of Chavez’s regime.

. The Man Behind Citgo:
Chavez exerts complete control
over the state oil company
which, in turn, owns one of
America’s most famous gasoline
retailers - Citgo. That amounted
to $785 million in profits for
Venezuela in 2005. Only four sto-
ries (3 percent) acknowledged
the connection with Citgo.

. Wrongs Not Rights: None
of the networks paid any signifi-
cant attention to the many
human rights abuses of the
Chavez regime.

(MORE)

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.



Left-wing groups like
Amnesty International and
Human Rights Watch complained
about murders, detentions,
assaults on press freedom and
control of the judiciary, but only
10 percent (14 out of 139) of the
news stories made any mention of
any violations.

The phrase “human rights”
was used in only one story about
Chavez’s regime.

“The imperialist, genocidal, fascist attitude of the
U.S. president has no limits. I think Hitler would
be like a suckling baby next to George W. Bush.”

- Hugo Chavez

. Turning Up the Heat on
Bush: Each of the broadcast net-
works did a story about Chavez’s
oil “gift” to America’s poor. Each
one managed to find a
Democratic spokesman and a
recipient, who were happy to

ignore Chavez’s politics. That
low-cost aid, handled through
Citgo, is now being looked into
by Congress. The response from
Chavez has been to increase the
program.

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.




MEDIA MYTHS
FREE MARKET PROJECT

PFRER MARKET PROJECT i AUDITING THE MEDIA’S COVERAGE OF THE FREE MARKET SYSTEM

RESEARCH

FREE MARKET PROJECT . 325 SOUTH PATRICK ST . ALEXANDRIA, VA 22314 . (703)683-9733 . WWW.FREEMARKETPROJECT.ORG

Hugo w. Boss

Media criticize ‘greed’ of energy executives,
but go easy on Venezuela’s oil strongman

il prices began to spike in
O 2005 and the news media

eagerly criticized the
“greed” of oil companies and
their executives. Reporters com-
plained about “jaw-dropping
profits” or that oil firms were
“taking spending money out of
our pockets and making the coun-
try poorer.”

But there was one oil man
the network news shows went
easy on - despite a career filled
with human rights violations, rad-
ical rhetoric, crackdowns on the
free press and an attempted coup
that cost dozens of lives. He
directs operations for the fifth-
largest oil-producing nation in the
world and controls one of the
most common company names in
the gasoline industry - Citgo.
He’s Hugo Chavez, the openly
anti-American president of
Venezuela.

By DAN GAINOR

THE BOONE Pi1CKENS FREE MARKET FELLOW

Hugo Chavez with another friend of
his oil-rich regime — former Iraqi
dictator Saddam Hussein.

While broadcast reporters
worried about dangers of foreign
firms running American ports,
they paid little or no attention to
Chavez and his latest threats to
cut off oil to the United States.
According to the Feb. 21, 2006,
Financial Times, Chavez “insisted
the U.S. would receive ‘no more
oil” if it “crossed the line’ in its
supposed efforts to undermine his
‘revolution.”” That new threat was

March 1, 2006

acknowledged only by CBS. But
all three networks ignored much
of the truth about Chavez and his
control of the second-largest oil
supply in the Western
Hemisphere.

In January 2006, the “CBS
Evening News” did admit “the
volatile president of Venezuela
made a veiled threat today to cut
off oil shipments to the United
States.” When Chavez’s threats
became more direct in February,
CBS didn’t say a thing.

Chavez was elected presi-
dent of Venezuela in 1998, only
six years after being jailed for try-
ing to overthrow that nation’s
government. Since that time, the
three broadcast networks have
reported 139 stories about him,
but what is notable is not what's
in the stories. It's what the
reporters left out.

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.



Talk of his or Venezuela’s
oil power was relatively common
in those stories, but only four (3
percent) mentioned his control of
Citgo. Chavez’s much-criticized
human rights record received
only slightly better coverage (10
percent). This is the result of a
Free Market Project study of
broadcast news coverage of Hugo
Chavez from Dec. 1, 1998, the
month he took office, to Feb. 26,
2006.

Chavez has actively pro-
moted anti-American protests and
has funded left-wing revolution
throughout Central and South
America. Experts estimate he
spent $1.5 billion each year from
oil profits to support regimes like
Cuba’s Fidel Castro.

Despite that, only 40 per-
cent of the stories made any
attempt to label his politics for
what they really are. Roughly 12
percent of the stories called
Chavez a “leftist,” while others
simply referred to him as a “Bush
critic” or an “arch enemy of the
Bush administration.”

Chavez is far more danger
than “critic.” He has repeatedly
sided with a rogues” gallery of
America’s enemies including
Castro and Saddam Hussein, and
recently has supported the Iranian
regime’s quest for nuclear
weapons. Now, as oil has become
even more essential to American
security and prosperity, he sits
atop roughly 14 percent of U.S.
crude oil imports.

The confrontation between
America and Chavez’s Venezuela
is heating up. In 2006, the two

nations have leveled charges and
counter-charges at one another,
including an ongoing Chavez
claim that America had planned
an invasion. That “threat” was
later found to be a Spanish war
game plan. Chavez recently
expelled a U.S. military attaché,
accusing him of spying, and Bush
countered by doing the same to a
Venezuelan diplomat.

On February 24, BBC News
wrote that Venezuela has cut
tlights between the two countries.
According to that article, starting
March 1, “flights by Delta and
Continental Airlines will be cut
by up to 70%, and American
Airlines flights will also be affect-
ed, officials say.”

That news also went unno-
ticed by the broadcast networks.

A Windfall
for Network News

But not all oil men were as
well-treated by the media as
Hugo Chavez. Big profits for Big
Oil were big news in the past
year. Network reporters couldn’t
muster enough hyperbole to
describe the success of the other
major energy companies.

“America’s largest oil com-
pany, ExxonMobil, is reporting
some jaw-dropping profits
tonight, record profits in fact for
any American company ever,”
gasped anchor Brian Williams in a
brief report on the January 30
“NBC Nightly News.”

Williams’s alarm was the
typical media position on oil prof-

its - in this case, the $36.1 billion
Exxon earned in 2005. Business
reporter Maria Bartiromo used an
identical style in her Oct. 31, 2005,
appearance on NBC’s “Today.”

“The oil business is boom-
ing, and it’s the consumer that's
getting hit the hardest,” she said.
“Last quarter alone, industry
leader ExxonMobil made nearly
$10 billion, a staggering profit.”

Those comments ignored
key facts. Of course, Exxon’s prof-
it was a big number. Exxon is a
gigantic company. But in 2004,
Exxon reported lower profit mar-
gins than companies in other
industries, including media com-
panies like those that own and
publish major newspapers.

In 2005, profits for the
world’s largest oil company were
only 9.7 percent of its revenues -
far less than the 2004 Bank of
America’s 21.6 percent or Johnson
and Johnson’s 18 percent, accord-
ing to Fortune magazine.

Within its own industry,
ExxonMobil was vastly outper-
formed by Communist China’s
state-owned PetroChina, which
yielded nearly a 23 percent profit
in 2004.

The media assault wasn’t
limited to Exxon. None of the
American oil companies was
exempt. When oil executives were
asked to appear in front of
Congress to discuss the rise in
fuel prices, Chip Reid of “NBC
Nightly News” took the opportu-
nity to demonize them with a
comparison to another much-criti-
cized industry - tobacco.

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.



Reid’s Nov. 9, 2005, story
complained that oil executives
“discovered they had a protector,
powerful Alaska Republican
Senator Ted Stevens, who gruffly
denied Democratic requests that
the witnesses be sworn in.”

That decision, Reid said,
“allowed these executives to
avoid the kind of incriminating
photo that a decade ago put
tobacco company executives on
the nation’s front pages.”

On a “Nightly News”
broadcast two weeks earlier,
Chief Financial Correspondent
Anne Thompson had turned her
attack to another oil firm.
Thompson’s Oct. 28, 2005, story
used familiar anti-industry
imagery.

“In a summer marked by
hurricanes and $3 gasoline, the oil
companies struck gold. Today,
Chevron joined the eye-popping
profits parade,” Thompson said.

ABC was just as bad.
“World News Tonight” anchor
Bob Woodruff introduced his Oct.
27,2005, “A Closer Look” seg-
ment on oil with another com-
plaint about profits: “The oil com-
panies reported earnings today
that are almost beyond imagina-
tion.”

That story followed with a
lengthy list of oil critics who
either blamed the high cost of
gasoline on the industry or advo-
cated an extra tax labeled a
“windfall profits” tax. Woodruff
reiterated, “Those numbers are
just astounding.” Reporter Betsy
Stark agreed.

Summing up the network
attack on Big Oil, reporter
Anthony Mason blamed the
industry for widespread harm.

His Oct. 27, 2005, “CBS
Evening News” story depicted the
energy firms as villains. “But
those rising prices at the pump
are taking fuel out of the econo-
my, by taking spending money
out of our pockets and making
the country poorer,” he claimed.

Meanwhile, another oil
man was getting much kinder
treatment from the networks.

‘Terrific Danger’
or a ‘Real Star’

“Some people believe | am a threat

to the United States, to democracy.

I’'ve told them time and time again
that this is not true.”

- Hugo Chavez
May 12, 2002, CBS “60 Minutes”

Whether he’s pitching for
the Venezuelan baseball team or
pitching his ideas of “revolution”
to nearby nations, Hugo Chavez
has worked hard at getting his
face in the media. He has figured
prominently in the news several
times since taking office in 1998.

A failed 2002 revolt against
his leadership thrust Chavez onto
TVs across America. When a
nationwide protest all but shut
down oil production in 2002 and
2003, all three networks covered
the story repeatedly.

In 2005, Chavez received
extensive coverage when Pat

“When Chavez
replaced the oil compa-
ny’s top executives
with political
appointees, some of
whom were radical
Marxists, there was a

management revolt.”

- Steve Kroft
May 12, 2002, “60 Minutes”

Robertson, the founder and chair-
man of the Christian Broadcasting
Network, called for America to
assassinate the Venezuelan leader.
Matt Lauer of NBC’s “Today”
referred to it as “a controversy of
biblical proportions” in his Aug.
23, 2005, report.

All three networks covered
Robertson’s initial comments and
his subsequent apology repeated-
ly - 16 stories in all (12 percent).
But Robertson’s other charges that
Chavez was a “strong-arm dicta-
tor” and posed a “terrific danger”
to the United States went mostly
unnoticed.

A few months later,
Chavez did his part to prove him-
self a “danger” by leading anti-
American protests at a South
American free trade summit. That
act still drew positive coverage
from reporter Jessica Yellin of
ABC’s “Good Morning America.”

Yellin portrayed him as the
“wildly popular Venezuelan
President Hugo Chavez” and
added “it’s clear the real star in
these parts is Mr. Chavez, the
protest leader” in her Nov. 5,
2005, broadcast.

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.



Ironically, an Aug. 16,
2004, “NBC Nightly News,”
report actually noted concern had
Chavez lost the election. Anchor
Tom Brokaw expressed that senti-
ment: “There had been concerns
that a Chavez defeat could further
disrupt oil supplies.”

Oil has helped Chavez
become a barrier to U.S. diploma-
cy. His verbal attacks on the
United States, President George
W. Bush and the Cabinet have
brought the Venezuelan strong-
man a strong following including
such well-known liberals as anti-
war activist Cindy Sheehan, enter-
tainer Harry Belafonte and the
Rev. Jesse Jackson.

The United Nations also
has honored the Venezuelan
leader. In early February 2006,
Chavez received UNESCQO's 2005
Jose Marti International Prize in
front of an audience of roughly
200,000 Cubans.

Chavez has paved his way
to popularity with oil revenues.
The Feb. 9, 2006, Miami Herald
reported on a study by
Venezuela’s Center of Economic
Investigations that detailed just
some of the places he was sending
the Venezuelan funds - “includ-
ing a $10 billion anti-poverty
fund, $2.4 billion for the purchase
of Argentina’s foreign debt bonds,
$4.3 billion in oil and energy proj-
ects in Brazil, another $4.3 billion
in oil subsidies and energy infra-
structure works in Cuba.”

A Nov. 25, 2005, New York
Times article explained that he

SEN. JOHN KERRY

Former Democratic presidential
candidate Sen. John Kerry, as “left-

leaning” as Hugo Chavez.

spent $1.5 billion per year on
“preferential oil deals aimed at
shoring up friendly leftist govern-
ments and reducing Venezuela’s
dependence on U.S. sales for its
primary source of income.”

At the same time, Chavez
has escalated the personal war of
words with American officials in
recent months. Not only has he
threatened to cut off oil to the
United States, he has been arming
his nation rapidly.

The March 24, 2005, Los
Angeles Times reported that U.S.
defense officials were worried
Chavez was in “a ‘one-man arms
race’ that could destabilize South
America for decades.”

Those arms included buy-
ing 100,000 AK-47 assault rifles
from Russia and as many as 50
Russian attack helicopters. The
article added that Chavez was
“discussing the purchase of 30
MIG-29 fighter jets.”

The weapons purchases
were just another piece of the
puzzle that the networks left out.

He’s ‘Left-leaning’
Just Like John Kerry

The network news shows
just couldn’t decide how to char-
acterize Hugo Chavez. He’s made
a career out of radical left-wing
politics, leading one coup, sup-
porting another and being briefly
deposed by a third. He spends his
nation’s oil profits to export “rev-
olution” to his country’s neigh-
bors, yet the most common term
the networks used to describe him
was as a “leftist.” In 16 separate
stories, network reporters decided
that word was an apt description,
but rarely did they go further.
Overall, 60 percent of the stories
didn’t bother to describe Chavez’s
politics in any way.

Both NBC and CBS called
him “left-leaning,” a term “CBS
Evening News” reporter Byron
Pitts used for Sen. John Kerry (D-
Mass.). In a July 3, 2004, cam-
paign story, Pitts said, “For the
left-leaning senator from
Massachusetts, the race for the
middle hit high gear this week-
end.”

It wasn’t just Kerry who
was “left-leaning.” Carl
Quintanilla of “NBC Nightly
News” mentioned how Kerry was
“surrounded this week by a series
of left-leaning surrogates -
Howard Dean, Ralph Nader” in a
May 23, 2004, story.

And CBS also referred to
MoveOn.org and former
Democratic presidential candidate
Walter Mondale as “left-leaning”
in two other reports.

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.



ABC’s “Nightline” used
the term to refer to several of this
year’s Oscar-nominated pictures.
On Feb. 1, 2006, Terry Moran dis-
cussed how few people had seen
the nominees like “Capote,”
“Syriana,” and “Brokeback
Mountain.” “These low budget,
left-leaning movies have made
less money combined than a sin-
gle comedy, “Wedding Crashers,””
Moran said.

One CBS report was partic-
ularly instructive. On the Nov. 4,
2005, “CBS Evening News,”
anchor Bob Schieffer showed the
truthful labeling that many of the
network reports lacked. In his
introduction to a story about
“anti-American riots,” Schieffer
called Chavez “left-leaning.”

However, later in the story
he explained his definition. “I
think we ought to underline what
you've just said in the piece that
these demonstrations were stirred
up by someone who is no friend
of the United States. In fact, Hugo
Chavez is Fidel Castro’s best
friend.”

When Chavez wasn't “left-
leaning” he was “leftist,” but
again with little information
about what it really meant.
Reporter Dan Harris of ABC's
“World News Tonight” helped
spell that out in his Nov. 6, 2005,
report: “Venezuelan leftist leader
Hugo Chavez, who led an anti-
American rally while talks for free
trade were taking place.”

But “leftists” clearly did

more than just lead “anti-
American” rallies. They were
active in the U.S. Democratic
Party, according to several
reports. Cokie Roberts said as
much on “ABC This Week” on
Aug. 22,1999: “Look, for 20 years,
the Democratic Party ran on the
left and with leftists as their nomi-
nees, and they lost.”

Chavez also was called a
“Socialist,” “populist,” or simply
a “Bush critic.” “CBS Early Show”
reporter Julie Chen described him
as “a fierce critic of President
Bush” in her piece about the Pat
Robertson comments on Aug. 23,
2005.

Other “Bush critics”
included unhappy Democratic
voters who were moving to
Canada and “long-time Bush crit-
ic, Bill Burkett,” who provided
the infamous National Guard
“documents” to CBS News.

Still, CBS was the best net-
work about labeling. Forty-four
percent of the stories (24 out of
54) gave some indication of his
politics. NBC was the worst. Just
30 percent (9 out of 30) mentioned
Chavez'’s political bent. The ABC
total of 38 percent (21 out of 55)
was exactly halfway between the
two.

The Left Way to Go

Citgo is one of those com-
pany names that can give
Americans goose bumps. It con-
jures up about a century of serv-
ing the car-driving public from
the Model T to the SUV. Baseball

fans will recognize the Citgo sign
looming over the left field wall at
Boston’s Fenway Park.

Today, there are roughly
13,500 Citgo service stations
around the United States - or an
average of more than 260 for each
and every state and the District of
Columbia.

But while many individual
gas stations remain unchanged,
little else about the firm has. Citgo
was founded in 1910 as Cities
Service Co., but Petroleos de
Venezuela (PDVSA), owned by
the nation of Venezuela, acquired
50 percent in 1986 and the
remainder in 1990.

“In October 2000, the new
president [Chavez] tightened con-
trol over Citgo by naming as com-
pany president a former army
general, Oswaldo Contreras. He
was the first Venezuelan to hold

the position,” according to the
Jan. 12, 2006, USA Today.

That was only the begin-
ning. On April 20, 2005, The New
York Times reported the changes
were far more widespread.
“Nearly every high-ranking exec-
utive has resigned over the last
two years, including the refining
chief, the chief financial officer,
the head auditor and the market-
ing director,” stated the article.

The Times piece also told
of “Mr. Chavez’s efforts to put his
loyalists, including some former
military colleagues, in charge of
the company.”

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.



The changing of the guard
had begun much earlier, as “60
Minutes” co-host Steve Kroft
explained in a May 12, 2002,
report: “When Chavez replaced
the oil company’s top executives
with political appointees, some of
whom were radical Marxists,
there was a management revolt.”

In 2005, the firm moved its
headquarters to Houston from
Tulsa and, according to USA
Today, “that saw several top
American executives and the
entire board replaced with
Venezuelans.”

Now, the Citgo profits help
fund Chavez’s regional “revolu-
tion.” In December 2005, Citgo’s
board of directors announced the
annual dividend for 2005 was
$785 million, all of which went
directly to the state-owned
PDVSA. The New York Times
made it clear how Chavez spends
his nation’s wealth.

A Nov. 25, 2005, article
showed he spent $1.5 billion per
year on “preferential oil deals
aimed at shoring up friendly left-
ist governments and reducing
Venezuela’s dependence on U.S.
sales for its primary source of
income.”

Left-wing groups in the
United States have rallied around
Citgo as a way of opposing the
Bush administration.

Truemajorityaction.org,
founded by Ben Cohen, the co-
founder of Ben and Jerry’s,
encouraged its 150,000 members
to support the company with one-

time slogan “Citgo is the right
way to go.”

Writing for the left-wing
Web site CommonDreams.org,
Jetf Cohen, the founder of FAIR,
urged readers to “Join the BUY-
cott” by shopping at Citgo.
“Looking for an easy way to
protest Bush foreign policy week
after week? And an easy way to
help alleviate global poverty? Buy
your gasoline at Citgo stations,”
he wrote.

Charity Begins ... With

Democrats and Despots

Network viewers recently
got a close-up view of how
Chavez uses his oil power for
political purposes, and Citgo was
the public relations tool he wield-
ed - delivering low-cost heating
oil to needy Americans right in
front of the TV cameras. That
giveaway was so controversial
that the The House Committee on
Energy and Commerce is looking
into it.

According to the Dec. 7,
2005, New York Times, “Citgo’s
delivery of discounted fuel came
after 12 Democratic senators,
including Hillary Rodham
Clinton, wrote a letter in October
asking the chief executives of nine
major oil companies to use some
of their profits ... for government
fuel assistance.” The article said
Citgo was the only firm to
respond to the request.

All three broadcast net-
works covered the oil giveaway
and even made the connection to
Citgo. In fact, three of the four

stories connecting Citgo to Hugo
Chavez in since 1998 were about
his charitable efforts.

All three stories followed a
similar template by focusing on
prominent Democrats supporting
the program - including former
congressman Joe Kennedy II, Rep.
Jose Serrano (D-N.Y.) and Rep.
William Delahunt (D-Mass.).
Reporters didn’t have any diffi-
culty locating recipients of
Chavez’s largesse. Each network
found a poor woman who was
more than happy to benefit and
downplay the role of politics -
even if ABC and CBS found the
same woman.

On the Nov. 22, 2005,
“World News Tonight” reporter
Dan Harris introduced Linda
Kelly, “a struggling mother of
three” who was getting the oil
“courtesy of Venezuelan
President Hugo Chavez.” Kelly
took her cue, saying “I don’t see
any political issues. I just want to
keep my family warm.”

Reporter Michelle Caruso-
Cabrera made the connection to
Citgo, but gave Chavez a pass for
funding oil to America’s poor.
The poor woman Caruso-Cabrera
found was Alice O’Neal who said,
reliably, “To me, If President Bush
wants to pay my oil bill, he can
pick who supplies the oil.”

Caruso-Cabrera ended her
Jan. 15, 2006, “NBC Nightly
News” story underlining that
comment: “But to the poor of the
Northeast, the politics don’t mat-
ter when it comes to a lower heat-
ing bill,” she said.

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.



The “CBS Evening News”
Dec. 10, 2005, broadcast showed
the success of the Chavez political
ploy. First, viewers met a familiar
face - oil recipient Linda Kelly -
who was struggling with a low
thermostat until Chavez came to
her rescue. “It’s their oil. They can
do what they want,” she said. “If
they want to give it to me, I will
put - I will gladly take it.”

Reporter Randall
Pinkston’s comments made it
clear how impossible it was for
the Bush administration to criti-
cize the handout. “The gift is from
Citgo, a company controlled by
the Venezuelan government of
President Hugo Chavez,” he
explained.

Then he showed the prob-
lem facing the White House. “It’s
pretty hard to criticize any corpo-
ration, even one that’s owned by
a self-styled socialist leader, that
wants to give away fuel to hard-
pressed Americans.”

While the networks didn’t
necessarily see politics behind the
gift, two members of Congress
did. Reps. Joe Barton (R-Texas),
chairman of the House Energy
Committee, and Ed Whitfield (R-
Ky.) expressed concern about the
obvious ploy. They sent a letter to
Citgo on Feb. 15, 2006, requesting
details:

“Given President Chavez’s
clear anti-American sentiments,
his current efforts must be viewed
with concern that he is attempting
to politicize the debate over U.S.
energy policy. Indeed, CITGO’s
Chief Operating Officer, Jerry

Thompson, recently acknowl-
edged as much in an interview
with USA Today (January 12,
2006, page Al): ‘Being owned by
a political entity [PDVSA] ulti-
mately means, from time to time,
you have to do things with a
political bent to them. Heating oil
as an example of that.””

Human Rights Left Out

The whole issue of human
rights was almost foreign to net-
work treatment of the Chavez
regime. The phrase “human
rights” appeared only twice since
December 1998 in any story about
Chavez. One of those comments
referred to U.S. foreign policy, not
to concerns about rights in
Venezuela.

The other was an Aug. 24,
2005, “Good Morning America”
interview with the Rev. Jesse
Jackson about Robertson and
Chavez, where he made a casual
use of the phrase. That was just
one of the few stories (10 percent)
that addressed Chavez’s human
rights activities.

The networks had plenty of
information - if they had chosen
to use it. On Feb. 21, 2006, the
Christian Science Monitor
explained that Chavez said “he
may seek to lift presidential term
limits to allow him to run for a
third term in 2013.”

The Dec. 12, 2002, “World
News Tonight,” showed that this
wasn’t a new idea, but didn’t
quite make it clear to viewers that
a leader who won't leave power is
a dictator pure and simple.
“Chavez was democratically elect-

ed four years ago. But he is
friendly with Fidel Castro and
Saddam Hussein, and like them,
he has declared his intention to
remain president as long as he
wants.”

The rest of the time, view-
ers were left trying to piece
together clues from media
reports. A Sept. 16, 2005,
“Nightline” was unusually
informative.

That report found numer-
ous ways to paint Chavez, includ-
ing “charismatic,” “leftist strong-
man” and “champion of
Venezuela’s poor.”

Reporter Chris Bury, who
used the term “leftist strongman,”
and “60 Minutes” co-host Steve
Kroft were about the only ones on
the networks who labeled
Chavez’s despotic acts.

Kroft, who made his com-
ments directly to Chavez, soft-
ened them by saying “Here's the
way you are perceived in the
United States by some people,”
before explaining it was “sort of a
- a mixture between Fidel Castro
and Juan Peron - power hungry,
left-wing demagogue, dictator.”

Even a clear-cut case of
human rights abuse was softened
on the April 17, 2002, “Nightline.”
Reporter John Donovan gave
some essential background:
“Chavez was no innocent. He had
been cracking down on the media
and the Catholic Church. He had
ordered his troops to fire on
demonstrators. He was forging
close ties to Iraq.”

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.



However, then Donovan
gave Chavez an out: “But here’s
the catch: Chavez was democrati-
cally elected.”

“Good Morning America”
anchor Robin Roberts also white-
washed the bad deeds of
Venezuela’'s leader soon after the
brief coup attempt against him.
“Chavez says he reflected on his
mistakes and is prepared to cor-
rect them,” she said in the April
15, 2002, broadcast, though she
made no mention what those
“mistakes” might have been.

The Chavez regime’s
human rights record is notorious
- so much so that several left-
wing civil rights groups have
complained about his actions. In
its 2005 annual report, Amnesty
International complained of
deaths, detentions and torture.

“There were violent con-
frontations between supporters of
the opposition and the security
forces throughout the country.
Scores of people were killed and
injured. Hundreds more were
detained amid allegations of
excessive use of force and torture
and ill-treatment,” that organiza-
tion said.

That was only the begin-
ning. The analysis continued:
“There were reports of unlawful
killings of criminal suspects.
Relatives and those who wit-
nessed abuses were threatened
and intimidated. The lack of inde-
pendence of the judiciary
remained a concern.

Attempts were made to

Chavez with another world leader
known for his dealings with the

United States — Moamar Khadafy.

undermine the legitimacy of the
work of human rights defenders.”

The report went into more
detail about the government
excesses. “There were continuing
reports of unlawful killings of
criminal suspects by members of
the police. Relatives and witness-
es who reported such abuses were
frequently threatened or attacked.
No effective protection was grant-
ed to them despite calls by the
Inter-American Court of Human
Rights for the authorities to do

7

SO.

The Inter-American
Commission on Human Rights
took a similar view of the many
abuses rampant in Venezuela.
Their 2004 report identified “two
issues of great importance relat-
ing to the independence of the
judiciary, the provisional status of
judges, and the failure to comply
with constitutional rules in
appointing judges, as a mecha-
nism for guaranteeing their
impartiality and independence.”

It went on to explain that
84 percent of all judges were

appointed temporarily, leaving
them at the whim of the govern-
ment.

Human Rights Watch also
released a June 2004 report on the
issue of the judiciary titled:
“Rigging the Rule of Law: Judicial
Independence Under Siege in
Venezuela.”

According to that analysis,
“When Venezuelan President
Hugo Chavez Frias faced a coup
d’état in April 2002, advocates of
democracy in Venezuela and
abroad roundly condemned the
assault on the country’s constitu-
tional order. Today Venezuela
faces another constitutional crisis
that could severely impair its
already fragile democracy. This
time, though, the threat comes
from the government itself.”

Even Freedom House, a
group founded by Eleanor
Roosevelt more than 60 years ago,
complained about Chavez’s
actions with the courts. “The
Chavez government has made
one of its central focus points the
control of the judiciary, and they
have accomplished it through a
variety of means.”

Freedom House showed
how bad things really were.
“Widespread arbitrary detention
and torture of suspects, as well as
extrajudicial killings by the often-
corrupt military security forces
and the police, have increased as
crime continues to soar,” said
Joseph McSpedon, senior pro-
gram manager, in his testimony to
Congress Nov. 17, 2005.

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.



Reporter Bill Whitaker of
the “CBS Evening News” showed
how far the networks went for
“balance” that downplayed
Chavez’s human rights violations.
Whitaker’s Dec. 15, 2002, piece
detailed the attacks on political
opponents. “Three anti-Chavez
demonstrators were gunned
down last week. Everyone wants
peace, but Chavez supporters
insist he must stay.”

Methodology

The Media Research
Center’s Free Market Project ana-
lyzed all 139 stories on ABC, NBC
and CBS news and news-related
programs about Hugo Chavez
since he took office in December
1998. Those stories were exam-
ined for various information
including politics, human rights,
labeling and Chavez’s connection
to Citgo.

Any mention of Chavez’s
political leanings - either by net-
work personnel or the people
they interviewed - counted as a
way of informing viewers.
Similarly, human rights stories
included any mention of human
rights failings in that nation -
from his plans to extend the presi-
dency to restraints of other free-
doms. The stories had to include
obvious violations of rights.
Several stories mentioned vio-
lence or government response but
included the backdrop of civil
unrest, making it unclear whether
any wrong had been committed.

Conclusions

The way the networks have
covered Hugo Chavez is not a

matter of right and left. It's a mat-
ter of right and wrong, fact and
fiction. The last year has easily
proven the media willing to go
after oil companies for almost any
action - even running successful
businesses. If that is the network
strategy, then it should be fair to
expect the same attitude when it
comes to a man who is openly
anti-American and anti-free press.

Chavez is working to
become his generation’s Fidel
Castro. Even in admitting that,
the media treat Castro more like a
quaint relic of the Cold War than
the murdering thug history
would indicate. Viewers don’t
need fluff like the Oct. 30, 2000,
piece on ABC’s “Good Morning
America” about Chavez and
Castro singing a “show stopper”
of a duet as part of Chavez's
weekly radio address.

Although Chavez doesn’t
have the backing of the old Soviet
Union, he does have a massive
reservoir of oil on which to float
his goals of power. The media
should have more than just a
passing concern about that signifi-
cant threat. Even by the networks’
scandalously incomplete coverage
of the Venezuelan regime, Chavez
is an enemy of liberty. That
should be the Hugo Chavez who
receives in-depth coverage and is
clearly labeled each and every
time he appears.

Recommendations

1. If It Walks Like a Duck: If
you put together what the broad-
cast media have said about Hugo
Chavez, he has clamped down on
protest, free speech, the Catholic

Church and is now considering
staying in office as long as he
wants. This coming from a man
who openly used violence to try
and take over the country. There
are terms that accurately describe
those kind of actions. “Dictator”
would be one.

2. Label Consistently:
Conservatives wouldn’t pretend
to group Hugo Chavez with
Democratic presidential candi-
dates John Kerry and Walter
Mondale. Why do network
reporters? Is assuming dictatorial
powers the same thing as creating
“left-wing” movies like
“Brokeback Mountain?” Clearly,
there is no similarity. It is up to
reporters to use accurate and spe-
cific terms to make that obvious.

3. Look at Threats: The ports
controversy should have the
media looking more aggressively
for potential security threats.
They could find plenty to report
about Venezuela’s Hugo Chavez.
Reporters should examine the
looming threat of an oil cutoff
coupled with a leader even the
networks sometimes admitted
was “anti-American.”

4. Worry about Human
Rights: Amnesty International,
Human Rights Watch and others
have all expressed strong con-
cerns about abuses in Chavez’s
Venezuela. But just 10 percent of
stories included any information
about human rights violations.
The term “human rights” was all
but ignored. It’s a concern the net-
work news reporters should
include when they are covering
Chavez.

For more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004, ext. 122.



